Stretnutie CAF tímu v Banskej Bystrici: Námety na zlepšovanie procesov v SIŽP
V septembri 2024 sa v priestoroch Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) v Banskej Bystrici uskutočnil consenzus meeting členov CAF tímu. Cieľom stretnutia bolo pripraviť a vybrať prioritné námety na zlepšovanie, ktoré budú postúpené na výber zamestnancom a vedeniu SIŽP v rámci pokračujúcej implementácie modelu Common Assessment Framework (CAF). Tím diskutoval o kľúčových oblastiach rozvoja a zlepšenia procesov v inšpekcii, pričom výsledkom boli konkrétne námety na zlepšovanie, ktoré vyplynuli zo Samohodnotiacej správy.
Diskutované oblasti a návrhy na zlepšenie:
1. Aktívna účasť SIŽP pri tvorbe a zmene právnych predpisov
SIŽP naďalej plní svoju úlohu aktívne prispievať k legislatívnym zmenám, ktoré ovplyvňujú výkon štátneho dozoru.
2. Inovácia procesov zameraná na zníženie administratívneho zaťaženia
Členovia tímu zdôraznili potrebu aktualizácie procesov, najmä v oblasti ekonomických činností. Diskutovalo sa o zjednodušení administratívy a optimalizácii dokumentačných postupov.
3. Využívanie internej kapacity na vzdelávanie a rozvoj zamestnancov
Návrh zahŕňa pravidelné odborné porady, využívanie Oddelenia technologických inovácií (OTI) na školenia, a podporu zamestnancov v oblasti jazykových, technických a iných zručností. Táto oblasť si vyžaduje systematickú aktualizáciu.
4. Nastavenie štandardov pre prácu s dátami
Tím zdôraznil potrebu školení zameraných na správu a zálohovanie dát, ako aj využívanie moderných IT nástrojov, napr. OneDrive a SharePoint. Aktualizácia štandardov je nevyhnutná pre efektívnejšiu prácu s dátami.
5. Posilnenie internej komunikácie
V tejto oblasti bolo navrhnuté zavedenie interného newslettera, vytvorenie dotazníkov spokojnosti zamestnancov a implementácia „schránok“ na podnety a návrhy. Cieľom je zvýšiť transparentnosť a zapojenie zamestnancov.
6. Vytvorenie intranetu
Komunikáciu a výmenu informácií v rámci organizácie by pomohla zlepšiť aj existencia dobre štruktúrovaného intranetu. Členovia tímu zdôraznili potrebu aktualizácie tohto kritéria.
7. Zabezpečenie vhodných a bezpečných pracovných podmienok
Návrhy zahŕňajú školenia o používaní nových služobných motorových vozidiel, prepracovanie systému prideľovania osobných ochranných pracovných prostriedkov a pravidelnú kontrolu pracovných podmienok.
8. Analýza plnenia nápravných opatrení
Z diskusie vyplynulo, že táto oblasť si vyžaduje aktualizáciu, predovšetkým pri sledovaní efektívnosti výkonu štátneho dozoru.
9. Spolupráca s inými orgánmi štátneho dozoru
Diskutovalo sa o potrebe hodnotenia spolupráce s inými kontrolnými orgánmi, a to formou analýzy benefitov a prínosov pre SIŽP.
10. Spoločenská zodpovednosť
Návrh zahŕňa kontrolu aktuálneho nastavenia a prípadné doplnenie aktivít podporujúcich spoločenskú zodpovednosť SIŽP.
11. Vybudovanie nabíjacích staníc pre elektromobily
Táto oblasť bola identifikovaná ako nová priorita. Tím navrhol spracovanie projektu a jeho zaradenie do rozpočtu na ďalšie obdobie.
12. Aktualizácia systému smerníc a predpisov
Návrh obsahuje komplexnú revíziu interných smerníc, ich aktualizáciu a zjednodušenie, aby lepšie reflektovali aktuálne potreby organizácie.
Výstupy zo stretnutia
CAF tím v Banskej Bystrici opäť potvrdil svoju ambíciu posúvať SIŽP vpred ako modernú a efektívnu organizáciu verejnej správy. Diskusia priniesla konkrétne návrhy na zlepšenie procesov, ktoré sú nevyhnutné na zvýšenie kvality poskytovaných služieb a posilnenie internej komunikácie.
Nasledujúce kroky zahŕňajú detailné spracovanie navrhnutých opatrení, ich prezentáciu zamestnancom a vedeniu SIŽP a zahájenie implementácie vybraných návrhov. Zameranie na transparentnosť, efektívnosť a inováciu bude kľúčové pre ďalší rozvoj organizácie a jej prínos pre ochranu životného prostredia.
Námety na zlepšovanie predložené zamestnancom a vedeniu SIŽP
1. Inovácia procesov zameraná na zníženie administratívneho zaťaženia (zamerané na ekonomické procesy).
2. Aktívne využívanie internej kapacity na vzdelávanie a výmenu poznatkov a skúseností, na rozvoj jazykových, technických a iných zručností.
3. Nastavenie štandardov pre prácu s dátami a informačnými systémami.
4. Posilnenie internej komunikácie.
5. Vytvorenie intranetu s funkcionalitou efektívneho komunikačného nástroja pre SIŽP.
6. Zabezpečenie vhodných a bezpečných pracovných podmienok na výkon práce.
7. Spolupráca s inými orgánmi kontroly štátnej a verejnej správy a s partnerskými organizáciami.
8. Posilnenie významu spoločenskej zodpovednosti na SIŽP.
9. Vybudovanie nabíjacích staníc pre služobné motorové vozidlá s hybridným pohonom.
10. Aktualizácia systému smerníc a ostatných vnútorných predpisov SIŽP.